LÄHTÖKOHDAT
Kolmatta kautta pyörineellä 100 syytä matkailla Suomessa -kotimaanmatkailukampanjalla oli kesälle 2019 neljä kunnianhimoista tavoitetta:
Luoda kotimaanmatkailusta kauden ilmiö.
Saavuttaa kampanjasivustolla huimat miljoona kohdesivulatausta.
Kasvattaa kampanjaan osallistuneiden matkailuyrittäjien liiketoimintaa.
INSIGHT
Vuoteen 2019 tultaessa aikaansa seuraavat suomalaiset kamppailivat kiihkeän ilmastonmuutoskeskustelun myötä pahenevan ongelman edessä: Mitä lomalla Berliinin ja Balin tilalle?
100 syytä matkailla Suomessa -kampanjalla haluttiin vastata haasteeseen rakentamalla kotimaanmatkailusta kauden innostavin ilmiö. Ideoita tarjoamalla, toki, mutta ei siinä vielä kaikki. Kampanjan onnistumisen kannalta erittäin tärkeä oivallus oli, että kansainvälisesti suuntautunut kaupunkilainen kohderyhmämme piti saada näkemään Suomi uusin silmin. Halusimme tuoda Suomi-kuvaston tähän päivään, sillä kansallisromantiikka kuuluu kaikille – ei vain junteille, nationalisteille ja eläkeläisille.
LUOVA RATKAISU
Kauden 2019 ratkaiseva peliliike oli viestinnän ja digikampanjan taustamateriaaliksi toteutettu tutkimus, jolla kartoitimme suomalaisten nykyajatukset kotimaanmatkailusta. Hyvä että tutkimme, sillä saimme haaviin uutta tietoa: mitä nuorempi suomalainen, sitä positiivisempi asenne kotimaanmatkailuun ja lähimatkailuun.
Kun yhdistimme tutkimusdatan luovasti yhteiskunnalliseen ilmastonmuutoskeskusteluun ja tarjoilimme kokonaisuuden medialle valmiissa, sopivasti kaudelle annostelluissa suupaloissa, saimme kampanjaviestimme läpi poikkeuksellisen tehokkaasti myös tiedotusvälineissä. Ansaitun median tukiessa tehokkaasti uuden polven Suomi-fiilistä henkivää monikanavaista mainontaa ilmiö oli valmis.
TOTEUTUS
Koska kampanjan taustalla oli tutkittua tietoa suomalaisten matkailuasenteista, saatoimme rakentaa materiaalit ja kampanjamekaniikan faktojen pohjalle. Tiesimme, että kotimaanmatkailu trendaa nuorten aikuisten parissa jopa hyperpaikallisuuden muodossa. Tiesimme myös, että kohteen kiinnostavuuden ratkaisee pikantti ainutkertaisuus ennemmin kuin massan vetovoima.
Senkin tiesimme, että luonto ja lähiruoka motivoivat voimakkaasti, ja että Instagramin roolia kampanjakanavana oli syytä nostaa.
Tutkimustiedon pohjalta onnistuimme toteuttamaan aidosti puheenaiheita luovan, ilmiöittävän mediaviestintäjatkumon, vahvan sosiaalisen median läsnäolon, tuloksellisen vaikuttajayhteistyön, tehokkaan digimainoskampanjan sekä inspiroivan verkkosivuston. Yhdessä toimenpiteet tukivat toisiaan saumattomasti ja kasvattivat kotimaanmatkailun ilmiötä lumipalloefektin lailla.
Eri teemoihin räätälöityjä materiaaleja



BUDJETTI
Suoma ry:n kampanjan toteutukseen käyttämä kokonaisbudjetti vuonna 2019 oli 400 000 € (alv 0 %), josta mediabudjetin osuus oli 194 000 € (alv 0 %). Kampanjan mediabudjetista 40 prosenttia käytettiin bränditason mainontaan, jonka tavoitteena oli 100 syytä matkailla Suomessa -brändin tunnettuuden kasvattaminen ja laaja näkyys. Mediabudjetista 60 prosenttia kohdennettiin mukana olevien matkailukohteiden mainontaan, näkyyvyden tuomiseen niille ja liikenteen ohjaamiseen kampanjasivustolle, josta kohderyhmä löysi tarkempaa tietoa matkailukohteista.
Kampanjan muu budjetti käytettiin kampanjan luovien materiaalien suunnitteluun ja tuotantoon, strategiseen suunnitteluun ja konseptisuunnitteluun, mediaviestinnän tekemiseen ja mediaviestintää tukevan tutkimuksen toteuttamiseen, kumppaneille suunnattujen myyntimateriaalien tuottamiseen, kampanjan mediaostamiseen ja medianäkyvyyden optimointyöhön, sekä koko laajan, 120 kumppania sisältävän projektin koordinointiin.
TULOKSET
Vaikka osasimme odottaa hyviä tuloksia, mittakaava yllätti lopulta jopa meidät:
Sivustokäynnit
Sivustokäyntien määrä kaksinkertaistui vuoteen 2018 verrattuna.
Sosiaalisen median tavoittavuus
Sosiaalisessa mediassa tavoitettiin 1,5 miljoonaa suomalaista, mikä on yli puolet Suomen 2,6 miljoonasta somekäyttäjästä.
Kohdesivuja katsottu
Verkkopalvelulle asetettu miljoonan kohde-esittelysivun avaustavoite saavutettiin jo kuukauden etuajassa. Lopulta kohdesivuja klikattiin auki peräti 1,2 miljoonaa kertaa. Kasvu vuoteen 2018 verrattuna oli 38 %.
Instagramissa tehtailtiin ennätyksiä kasvattamalla seuraajamäärää 303 %. Uusia seuraajia kertyi kampanjan IG- ja FB-kanaviin yhteensä 13 000.
Mediaviestintä
Mediaviestintä toi 114 poikkeuksellisen laadukasta osumaa Huomenta Suomesta Hesariin ja iltapäivälehdistä talousmedioihin, tavoittaen jokaisen suomalaisen keskimäärin 12 kertaa. Kotimaanmatkailu kohosi aidosti kesän puheenaiheeksi.
Yöpymisten määrä
Tulokset vakuuttivat myös matkailuyrittäjät. Kotimaisten yöpymisten määrä kasvoi touko-elokuussa 2019 yli 380 000:lla – huimat 6 %.
Bränditutkimus tehdään keväällä 2020. Jo edellä mainittujen tunnuslukujen perusteella ennustamme, että tavoitteemme tehdä 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjasta ilmiön lisäksi kotimaanmatkailun ykkösbrändi on toteutunut.