LÄHTÖKOHDAT

Kiss my Turku 2.0 on Visit Turulle luotu sisältömarkkinointikonsepti, jonka keskiönä toimii keväällä 2019 lanseerattu kissmyturku.fi.

Rehellinen ja relevantti sisältömarkkinointikonsepti syntyi tarpeesta kehittää Visit Turun alueellista matkailumarkkinointia vastaamaan älykkäästi kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin. Markkinointiviestinnästä haluttiin entistä digitaalisempaa, kohdennettavampaa, ympärivuotisempaa ja puhuttelevampaa. Samalla haluttiin kasvattaa sivuston kävijöiden ja yhteistyökumppanien määrää.

INSIGHT

Turun ainutlaatuinen erottautumistekijä on kaupungin testattu ja todistettu kyky herättää niin suurta rakkautta kuin pyhää vihaakin. Turku tuntuu, ja se on oikotiemme ihmisten sydämiin.

Tätä vastakohtien vetovoimaa henki jo vuonna 2011 suunnittelemamme ja kotikentällään jo jonkin verran fanitettu Kiss my Turku -suosittelukonsepti, joka perustui Turun tunnettuihin kasvoihin. Kiss my Turku -teemalle lähdettiin nyt rakentamaan uutta elämää ja entistäkin laajempaa näkyvyyttä.

LUOVA RATKAISU

Uusi kissmyturku.fi kokoaa paikalliset matkailutoimijat S–XL-kokoisilla kumppanuuspaketeilla eläväiselle, värikkäälle sisältömarkkinointisivustolle, jonka sisällöntuotannosta vastaa noin 20 hengen omistautunut toimituskunta.

Vaikka kissmyturku.fi toteuttaa valtaosan sisällöistään kaupallisena yhteistyönä, se lunastaa uskottavuutensa perinteisen journalismin keinoin. Sivuston juttujen ote on aidosti toimituksellinen – kuvaajat ja kirjoittajat jakavat omilla nimillään henkilökohtaisia kokemuksiaan ennakkoluuloista ilonaiheisiin. Turkua ei tarvitse silittää vain myötäkarvaan, sillä sekä negatiiviset että positiiviset tuntemukset on sallittu. Juuri sehän on kaupungin vahvuus.

Roskaa ei sivustolla puhuta. Ja jos juttuidea ei ole kiinnostava, sitä ei toteuteta. Kissmyturku.fi:n sisällöt rullaavat eteenpäin kevyesti visuaalisuutta, videokuvaa ja tekstiä yhdistäen. Sivusto on olemassa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

TOTEUTUS

Ympärivuotisesti aktiiviseen verkkopalveluun tuotetaan uusia sisältöjä joka kuukausi, jopa viikoittain. Juttuja eriytetään rohkeasti eri kohderyhmille – nuoren hipsterin Turku ei tietenkään tunnu samalta kuin Muumimaailmaan suuntaavan isoäidin.

Tarkasti kohdennetun digimarkkinoinnin, seurannan, raportoinnin ja reagoinnin avulla saadaan sisällöt oikeille vastaanottajille ja optimoidaan markkinoinnin tavoittavuus. Sisältöjä myös kehitetään systemaattisesti dataa hyödyntäen.

Kaiken tekemisen ydin kuitenkin on ja pysyy. Se on Turun ainutlaatuinen kyky herättää tunteita.

Eri teemoihin räätälöityjä materiaaleja

TULOKSET

615 000

Sivustokäynnit

Ensimmäisenä tavoitteena oli kasvattaa kissmyturku.fi kävijämäärältään ohi aiemman visitturku.fi:n. Määrä saavutettiin, ylitettiin ja enemmän kuin tuplattiin.

Kesäkauden tavoite sivustokäynneille: 250 000
Toteuma: 615 000
05–08/2019

124 000

Siirtymiset sivustolle

Sisällöistä pidettiin ja niihin sitouduttiin myös somessa.

Siirtymisiä somesisällöistä sivustolle: 124 000
Jakoja: 1 300
05–08/2019

+17 %

Yhteistyökumppanit

Yhteistyökumppanimäärän kasvattaminen onnistui tuntuvasti heti ensimmäisen kauden aikana.

Kumppanimäärä: 120 → 140
+17 %
2018 → 2019

+9 %

Hotelliyöpymiset

Hotelliyöpymisten määrä Turussa kasvoi kohisten, vaikka jo edellistä kesää pidettiin poikkeuksellisen vilkkaana. Ennätyksiä rikottiin erityisesti elokuussa.

Hotelliyöpymiset: +9 %
08/2019