LÄHTÖKOHDAT

Kiss my Turku 2.0 on Visit Turulle luotu sisältömarkkinointikonsepti, jonka keskiönä toimii keväällä 2019 lanseerattu kissmyturku.fi.

Rehellinen ja relevantti konsepti syntyi tarpeesta kehittää alueen matkailumarkkinointia entistä puhuttelevammaksi, digitaalisemmaksi, kohdennettavammaksi ja ympärivuotisemmaksi. Samalla haluttiin kasvattaa sivuston kävijä- ja yhteistyökumppanimääriä.

STRATEGIA

Kissmyturku.fi:ssä kaiken tekemisen lähtökohtana on loppukäyttäjä. Sivusto tarjoaa sujuvan asiakaspolun haaveilusta aina matkalle asti, eri kohderyhmät huomioiden luonnollisesti. On sivustolla vierailija sitten kotimainen matkailija, ulkomainen reppureissaaja tai paikallinen turkulainen, kissmyturku.fi auttaa löytämään Turun ja sen lähialueiden parhaat ja ajankohtaisimmat kohteet sekä elämykset.

Jatkuvan asiakaskokemuksen kehittämisen avulla kissmyturku.fi parantaa Turun matkailualueen ja alan yritysten kilpailukykyä.

LUOVA IDEA

Hyvä, laadukas ja kuratoitu sisältö on palvelukonseptin ydin.

Kissmyturku.fi toteuttaa valtaosan sisällöistään kaupallisena yhteistyönä, mutta lunastaa uskottavuutensa perinteisen journalismin keinoin. Sivuston juttujen ote on aidosti toimituksellinen – kuvaajat ja kirjoittajat jakavat omilla nimillään henkilökohtaisia kokemuksiaan ennakkoluuloista ilonaiheisiin. Turkua ei tarvitse silittää vain myötäkarvaan, sillä sekä negatiiviset että positiiviset tuntemukset on sallittu. Juuri se on kaupungin vahvuus.

Roskaa ei sivustolla puhuta. Jos juttuidea ei ole kiinnostava, sitä ei toteuteta.

TOTEUTUS

Kissmyturku.fi on moderni näyteikkuna Turkuun. Se toimii sekä matkailijan taskukokoisena oppaana että isolta ruudulta inspiraatiota huokuvana mediana. Sisällöt rullaavat eteenpäin kevyesti visuaalisuutta ja tekstiä yhdistäen. Videoilla on suuri merkitys sisällön elävöittämisessä, tunteen luomisessa ja yleisön sitouttamisessa. Ne kannustavat viipymään sivustolla hetken pidempään.

Ympärivuotisesti aktiiviseen verkkopalveluun tuotetaan uusia sisältöjä joka kuukausi, jopa viikoittain. Juttuja eriytetään rohkeasti eri kohderyhmille – nuoren hipsterin Turku ei tunnu samalta kuin Muumimaailmaan suuntaavan isoäidin. Sisältöjä myös kehitetään systemaattisesti dataa hyödyntäen.

Nykymatkailijat arvostavat vertaiskokemuksia, ja inspiraatiota etsitään niin blogeista kuin Instagramin kuvavirroistakin. Kissmyturku.fi ottaa vertaisnäkökulman haltuun julkaisemalla sivuston suojissa myös käyttäjien autenttisia Turku-kuvia, joiden kautta kaupunkia voi skannailla "ruohonjuuritasolla". Kun vierailija selailee #kissmyturku-hashtagilla merkittyjä kuvia, hän voi samalla nähdä missä kuva on otettu ja kuinka kaukana se on omasta sijainnista sekä lukea kohteeseen liittyvää maksettua Kiss my Turku -sisältöä.


Koe turku käyttäjien Instagram-kuvina ›

TULOKSET

615 000

Sivustokäynnit

Ensimmäisenä tavoitteena oli kasvattaa kissmyturku.fi kävijämäärältään ohi aiemman visitturku.fi:n. Määrä saavutettiin, ylitettiin ja enemmän kuin tuplattiin.

Kesäkauden tavoite sivustokäynneille: 250 000
Toteuma: 615 000
05–08/2019

124 000

Siirtymiset sivustolle

Sisällöistä pidettiin ja niihin sitouduttiin myös somessa.

Siirtymisiä somesisällöistä sivustolle: 124 000
Jakoja: 1 300
05–08/2019

+17 %

Yhteistyökumppanit

Yhteistyökumppanimäärän kasvattaminen onnistui tuntuvasti heti ensimmäisen kauden aikana.

Kumppanimäärä: 120 → 140
+17 %
2018 → 2019

+9 %

Hotelliyöpymiset

Hotelliyöpymisten määrä Turussa kasvoi kohisten, vaikka jo edellistä kesää pidettiin poikkeuksellisen vilkkaana. Ennätyksiä rikottiin erityisesti elokuussa.

Hotelliyöpymiset: +9 %
08/2019