Töihin tänne!
Lähtökohta
Lounais-Suomen positiivinen rakennemuutos synnyttää alueelle jopa 30.000 uutta työpaikkaa. Pöhinää riittää, tekijöitä tarvitaan, alueella taotaan menestystä koko maahan. Miten houkutella työn perässä muuttajia muualta Suomesta? Miten saada nuoret kiinnostumaan alueesta? Töihin tänne -kampanja vastaa tähän haasteeseen. Konseptin avulla tehdään myös pitkäaikaista ja tavoitteellista alueen mainetyötä.
Työvoiman kysyntä ja saatavuus on keskeinen haaste Lounais-Suomessa. Muualla maassa ei tiedetä, miten paljon Lounais-Suomessa on työpaikkoja tarjolla. Tilanteen vakavuus on ymmärretty, ja sen seurauksena on ryhdytty kunta- ja maakuntarajat ylittävään yhteistyöhön ja kampanjointiin työvoimaan saamiseksi muualta Suomesta.
Kampanjan kohderyhmänä ovat erityisesti 18–35-vuotiaat nuoret ja nuoret perheet Lounais-Suomen ulkopuolella, Etelä-Suomen kasvukolmiossa ja pääkaupunkiseudulla.Tämä on tutkimusten mukaan potentiaalisin muuttajaryhmä Lounais-Suomeen.
Suunnittelun lähtökohtana oli se, että Lounais-Suomessa on ongelma – mutta kerrankin positiivinen! Alueella on tarjolla työtä ja kohtuuhintaista asumista, mutta tietoisuus alueen mahdollisuuksista ei vielä ollut tiedossa alueen ulkopuolella. Töihin tänne -kampanjoinnilla tavoiteltiin lisää osaajia, muuttovirran kasvua sekä Lounais-Suomen tunnettuuden ja vetovoimaisuuden lisäämistä. Tavoitemielikuvatasolla haettiin vahvaa sitoutumista ja samaistumista: haluan olla yksi alueen tekijöistä ja vaikuttajista, osa menestystarinaa.
Toteutus
”Töihin tänne” on enemmän kuin kampanja. Se on pitkäaikaista ja tavoitteellista sisältömarkkinointityötä sekä alueen mainetyötä. Kokonaisuus ei ole alue-, matkailu-, kunta-, rekry- tai elinkeinomarkkinointia, vaan Lounais-Suomen alueen lifestyle-markkinointia, joka tarjoaa sekä inspiraatiota että faktatietoa potentiaalisille muuttajille ja tänne töihin tuleville.
Markkinointiviestinnän konsepti ”Se hetki” ja kuluttajakampanjoinnin kärki tukeutuu siihen hetkeen, kun henkilö saa tietää muuttavansa Lounais-Suomeen – fiilis, innostus, uuden alku ovat vahvasti läsnä mm. videosisällöissä sekä mittavan digikampanjan sisällöissä. Muutto uuteen kaupunkiin voi olla uhka tai mahdollisuus – kun muuttaa rohkeasti osoitetta, työpaikkaa, kuntosalia ja ennakkoluuloja, siitä voi tulla hauskaa!
Sisällöt on hiottu äärimmilleen vastaamaan kohderyhmän kieltä. Visuaalisuus ja värimaailma on vahva, erottuva ja rohkea – mikä herättää kohderyhmän huomion. Toteutusten ideat vietiin loppuun asti niin visuaalisessa tuotannossa kuin sisältöjen osalta. Aidot tarinat ja kerronnan aitous puhuvat omaa kieltään.
Sisällöntuotannossa muuttajatarinat ja aidot, lifestyle-painotteiset sisällöt nostettiin kerronnan keskiöön. Muita toteutettuja toimenpiteitä olivat mm. vaikuttajayhteistyö, mediakontaktointi, natiivimainonta ja somemanagerointi.
Tarina 1 - Petri Hollmén: Perhekeskeinen yrittäjä
Muutimme Sveitsin Zürichistä Kaarinaan vuonna 2014. Olemme kotoisin Turun seudulta, eli olemme paluumuuttajia. Meille oli itsestään selvää, että jos palaamme Suomeen, muutamme takaisin tänne. Myös yrittäjänä valinta oli helppo.
Asumme vaimoni Maijan lapsuudenkodissa, valkotiilisessä omakotitalossa Kaarinassa keskellä peltoja. Perheeseemme kuuluvat lapset Julia, 12, Oliver, 11, ja Albert, 8, sekä koira Miisa.
Alueelta löytyy kaikki perusedellytykset hyvälle elämälle, ja sen lisäksi vielä vähän ekstraa. Kaikki on lyhyen matkan päässä, myös Turku. Lapset pääsevät liikkumaan itsenäisesti, sillä bussiyhteydet toimivat hyvin.
Purjehdus on perheemme yhteinen harrastus, joten meille on tärkeää, että luonto ja meri ovat lähellä. Turun keskustasta ajaa reilussa 10 minuutissa kotiimme maaseudun rauhaan. Kun matkaa jatkaa hetken vielä kotitaloltamme eteenpäin, ollaan jo keskellä metsää. Sellainen on Euroopassa harvinaista.
Vuonna 2007 perustamallani Lyyti Oy:llä on toimistoja ympäri Eurooppaa. Onneksi kulkuyhteydet Turusta muualle Suomeen ja ulkomaille pelaavat hyvin. Turun seudulla on monia korkeakouluja, joten osaavaa työvoimaa on ollut helppo löytää.
Täältä ei oikeastaan puutu mitään, mitä perheemme tai minä yrittäjänä tarvitsen. Turussa on makee meininki, ja se heijastuu kaikkeen tekemiseen. Positiivisessa ilmapiirissä on hyvä kasvattaa lapset ja yrittää.
Tarina 2 - Teemu Erämaa: Luovan yrittäjän paluu
Vietin nelisen vuotta ulkomailla: Prahassa, Pariisissa, Los Angelesissa, New Yorkissa ja Lontoossa. Tein töitä muun muassa 3D-animaattorina The Millissä, joka on alansa kärkeä ja palkittu Oscarilla parhaista visuaalisista tehosteista.
Elämä oli hektistä. Aloin miettiä, mitä oikeastaan teen maailmalla. Miksen lähtisi takaisin kotiin? Päätös muutosta takaisin synnyinseudulle tuntui vapauttavalta.
Mietin hetken, asettuisinko pääkaupunkiseudulle vai Satakuntaan. Loppujen lopuksi valinta oli helppo. Helsingissä työelämä on kiireistä, enkä enää halunnut sitä. Lisäksi halusin asua lähellä perhettäni.
Yritykseni Nopia Oy:n perustin Poriin. Nykyään työllistän viisi vakituista ja muutaman määräaikaisen työntekijän, joista osa tulee ympäri maailmaa. Sijainti Porissa on heillekin etu. Pienen kaupungin rauha ja lyhyet välimatkat ovat luksusta, jota ei ole joka paikassa tarjolla.
Kun kuuntelen pääkaupunkiseudulla asuvia yrittäjätuttujani, olen kiitollinen valinnoistani. Olen päässyt heitä helpommalla. Esimerkiksi tukien saaminen on helpompaa suurten keskusten ulkopuolella.
Ostimme avovaimoni Hennan kanssa vanhemmiltani talon, jossa olen asunut koko lapsuuteni. Lapsemme Otso-Poika syntyi kaksi vuotta sitten. Satakunnassa elämme kuin pehmeässä pumpulikuplassa – töihin pääsee pyörällä, ja turha kiire on hävinnyt. Nautin elämästä juuri tällaisena.
Tarina 3 - Siiri Nordin: Maaseudun rauhoittama luonnonystävä
Kävin ensimmäistä kertaa Mathildedalissa vuonna 2007, kun vierailin sinne muuttaneen ystäväni luona. Rento ilmapiiri ja luonnonläheisyys teki minuun vaikutuksen jo silloin.
Kului muutama vuosi. Juttelin puhelimessa samalle ystävälleni puolitosissani siitä, kuinka kiva olisi vaihtaa kaupungin hektisyys maaseudun rauhaan ja asua Mathildedalissa. Naureskelin, että minulta puuttui siellä vain koti ja työ.
Lopetimme puhelun. Ystäväni soitti vartin päästä uudelleen ja sanoi, että täällä olisi nyt sekä koti että työ, muutatko?
Niinpä muutin Mathildedaliin keväällä 2017. Olin asunut koko ikäni Helsingissä, raitiovaunukiskojen varrella, ja mietin, saankohan edes nukuttua ilman, että kuuntelen iltaisin kiskojen kolinaa.
En ole koskaan ennen kohdannut tällaista yhteisöllisyyttä – suurin piirtein Mathildedalin kaikki 120 asukasta ovat käyneet toivottamassa minut kädestä pitäen tervetulleeksi.
Teen keikkatyötä muusikkona ympäri Suomea. Vastapainoksi sille työskentelen Mathildedalin kyläravintola Terhossa. Terho on kylän yhteinen olohuone, jossa on aina lämmin tunnelma. Teen siellä mitä milloinkin: järjestän keikkoja, paahdan kahvia ja tarjoilen. Nautin työstäni ja siitä, että päivät ovat erilaisia. Terhon jengi on ihan huikea.
Mathildedalissa tuijottelen iltaisin tähtitaivasta, enkä kaipaa kiskojen kolinaa tai kaupungin vilinää. Luonto on läsnä joka hetki. Muutto Mathildedalin rauhaan on ollut vaatimattomasti elämäni paras päätös. Olen saanut elämääni tilaa ja rauhaa.
Tarina 4 - Ella Harjula ja Johanna Niemi: Lätkämimmit Pirkanmaalta
Meitä yhdistää rakkaus jääkiekkoon. Olimme haaveilleet kumpikin tahoillamme, että voisimme joskus rakentaa arkemme kokonaan jääkiekon ympärille. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että elämässä kaiken muun tulee palvella kiekkoilua. Raumalle muutettuamme haaveesta tuli totta.
Olemme molemmat kotoisin Tampereen seudulta. Tunsimme toisemme jo ennen Raumalle muuttoa, sillä olemme pelanneet samassa joukkueessa aiemminkin. Kun pelipaikat Rauman Lukossa varmistuivat, aloimme yhdessä suunnitella muuttoa ja asunnon jakamista.
Muutto Raumalle on tarjonnut meille molemmille mahdollisuuden pelata jääkiekkoa naisten pääsarjassa ja keskittyä urheiluun. Olemme nyt paitsi joukkue- ja kämppäkavereita, myös työkavereita logistiikkayrityksessä nimeltä Logistikas.
Joustava työnantaja mahdollistaa meille sen, että voimme keskittyä kiekkoiluun täysillä. Työ Logistikasilla on sopivan toimeliasta, ja on hienoa, että meillä on mahdollisuus kehittää itseämme myös töissä. Työ ja kiekkoilu ovat nyt hyvässä balanssissa.
Viihdymme Raumalla tosi hyvin. Paikasta toiseen siirtyminen ei vie aikaa, koska välimatkat ovat lyhyitä. Ihmiset ovat valtavan ystävällisiä ja avoimia ja ilmapiiri rento. Välittäminen näkyy perusarjessa. Raumalla kassamyyjätkin hymyilevät ja kysyvät kuulumisia.
Rauma on tarjonnut meille mahdollisuuden toteuttaa unelmamme elämästä, jota voimme elää jääkiekko edellä. Tämä kaupunki hengittää jääkiekkoa – ihan kuten mekin.
Tarina 5 - Mercia Manfrinado: Turkulaistunut brasilialainen
Synnyin ja asuin nuoruuteni Sao Paulossa. Muutin Turkuun mieheni ja viisivuotiaan tyttäreni kanssa, kun mieheni tuli vierailevaksi tohtoriksi Åbo Akademiin.
En tiennyt Suomesta saati Turusta etukäteen mitään. Saavuimme helmikuussa, ja joka paikassa oli pimeää, kylmää ja ihan hirveän hiljaista. Alku oli minulle hankalaa, ja sopeutuminen vei aikansa.
Ammatiltani olen tanssinopettaja. Juuri tanssi auttoi minua sopeutumaan uuteen paikkaan. Siinä tärkeintä on rytmi ja kehon kieli, eikä haittaa, vaikkei muuta yhteistä kieltä olisikaan.
Tarkoitus oli tulla vain käymään Suomessa. Ensimmäisen vuoden ajattelin olevani täällä lomalla. Nyt muutosta on kuitenkin vuosia – ja olen täällä edelleen! Turku on aktiivinen tanssi- ja kulttuurikaupunki, josta on tullut minun kotini.
Elämä täällä on hyvin erilaista kuin Sao Paulossa. Parasta on se, että voin kulkea kaupungin kaduilla kaikessa rauhassa vaikka keskellä yötä, eikä minun tarvitse pelätä. Ja se vapauden tunne, kun kävelen yksin hiljaisessa metsässä tai poljen pyörällä ohi pellon, jolla kasvaa auringonkukkia. Sellaista en ole kokenut missään muualla.
Digimarkkinoinnin Materiaalit

Kohderyhmän tavoittamiseksi kampanjaan valittiin kombinaatio digimarkkinointia ja inspiroiva verkkosivusto, jossa alueeseen ja sen mahdollisuuksiin pääsi tutustumaan lisää. Töihin tänne -sivusto kokoaa samaistuttavat ja innostavat muuttajatarinat yhteen. Verkkosivuston rooli on kokonaisuudessa vahva ja kokoava.
Instagram-Videot





Digikampanjointi tehtiin kahdessa kolmen viikon mittaisessa jaksossa. Brändimainonnan tavoitteeksi otettiin videonäkyvyys ja taktisen mainonnan tavoitteena oli kävijöiden ohjaaminen verkkosivustolle. Kampanja jaksotettiin tarkoituksellisesti kahtia, sillä jälkimmäisen jakson haluttiin toimivan myös muistutusmainontana. Mainonta kohdennettiin alueellisesti ja ammatillisiin kohderyhmiin, joille tiedettiin löytyvän työpaikkoja Lounais-Suomesta.Digikampanjan display-näkyvyys toteutettiin näissä kohteissa: HS.fi, MTV.fi, IS.fi ja videomainonta: Playadin verkostossa, Facebookissa, Instagramissa ja YouTubessa.
Tulokset
Vuoden aikana Töihin tänne -verkkosivulla vierailtiin yli 170 000 kertaa. Liikenteestä 88 % tuli suoraan digimainonnasta. Laskennallinen kattavuus digimainonnassa oli 22 miljoonaa. Kampanjailme toimi verkossa hyvin: esim. IS.fi:n kokosivumainokselle altistuneilla muuttoaie kasvoi yli 3 %.
Videot keräsivät hyvin katseluita ja esim. YouTubessa: katseluprosentti oli huikea 44 %. Vuoden aikana videokatseluita saatiin 1,5 miljoonaa ja kampanjan bannerit saivat yhteensä yli 55 miljoonaa näyttökertaa.
Natiivimainonnan artikkeli (Sanoma) sai 22 211 sivulatausta ja 19 814 kävijää. Lukuaika oli keskiarvoa korkeampi: 2:15 min desktopilta, 1:20 min mobiilissa.
Twitterissä näyttökertoja 28 päivän seurantajaksolla: 22 300.
Facebookin kokonaiskattavuus 28 päivän seurantajaksolla: 2 037 232.