HESBURGER-SOVELLUS
– PIKARUOKA ON NYT NOPEAMPAA KUIN KOSKAAN

Sulje

TAUSTAA

Kaikki alkoi Hesburgerin halusta päivittää Bonusklubinsa entistä paremmin asiakkaita palvelevaksi. Vaikka 250.000 aktiivisen jäsenen klubi oli liiketoiminnalle tärkeä, se oli toiminut jo 20 vuoden ajan omalla painollaan ilman mainittavia kehitystoimenpiteitä. Oli tullut aika viedä Bonusklubi uudelle tasolle.

LÄHTÖKOHDAT

Työ aloitettiin, kuten se kannattaisi aina aloittaa – kuuntelemalla asiakkaita ja Bonusklubin nykyisiä jäseniä. Perusteellisen kuluttajatutkimuksen pohjalta kerätyn datan avulla rakennettiin arvokartta, joka antoi oikean suunnan entistä paremman Bonusklubin rakentamiseen.

ASIAKKAIDEN TOIVEET

Asiakkailta tulevat viestit olivat selkeitä. He halusivat eroon lompakossa tilaa vievästä muovisesta bonuskortista. Lisäksi he toivoivat näkevänsä helposti oman bonustilanteensa. Hesburgerin legendaariset kupongit haluttiin pitää aina mukana – kotiin unohtuneinahan niistä ei ole hyötyä.

Kiinnostavin havainto liittyi kuitenkin maksamiseen. Asiakkaat tahtoivat aikaa säästääkseen tilata ja maksaa Hesburger-ostoksensa jo etukäteen. Näin herkuttelureissusta tulisi entistäkin sujuvampi.

RATKAISU

Ratkaisimme sekä Hesburgerin että asiakkaiden toiveet yhdellä työkalulla: Hesburger-mobiilisovelluksella. Näin saamme Hesburger-ravintolan jokaisen asiakkaan taskuun.

Sovellusprojekti toteutettiin monen eri tahon saumattomana yhteistyönä. Hesburgerin työntekijät ja asiakkaat olivat mukana alusta loppuun. Avoimet luovat workshopit varmistivat, että sovelluksen käyttäjäkokemus säilyy yhtenäisenä koko matkan asiakkaan älypuhelimesta ravintolan tiskille.

Sovelluksen ulkoasun ja käyttöliittymän suunnittelussakaan ei säästelty aikaa eikä vaivaa. Alusta asti oli selvää, ettei sovelluksen käyttökokemus saa hävitä perinteiselle ravintolakokemukselle. Siksi käyttäjän on pystyttävä tekemään tilaukseensa kaikki haluamansa valinnat myös sovelluksella asioidessaan. Lopulta toimme sovellukseen jopa selkeitä etuja perinteiseen ravintolavisiittiin nähden.

PÄÄVALIKKO

RAVINTOLAN VALINTA

TILAUS

MAKSAMINEN

TILAUKSEN VAHVISTUS

TILAUKSEN NOUTO TAI TILAUSKOODIN LÄHETYS KAVERILLE

BONUSTILIN TILANNE

BONUSKORTTI PUHELIMESSA

JATKUVASTI PÄIVITTYVÄT KUPONGIT

Lisämyyntiin aktivoiva kuponki

TUOTTEET

LANSEERAUS JA YLLÄPITO

Mobiilisovellusten keskeisimmät haasteet ovat yhteisiä kaikille brändeille – miten saadaan asiakkaat ensin lataamaan sovellus ja kuinka sen jälkeen pidetään heidät aktiivisina.

Me ratkaisimme ongelmat kääntymällä jälleen aitojen Hesburger-asiakkaiden puoleen. Heidän avullaan nostimme kolme kiinnostavinta kulmaa lanseerauskampanjan kärjiksi:


Nähdäksemme, mitkä kanavat ja viestit toimivat parhaiten sovelluksen markkinoinnissa, teimme perusteellisen mittaussuunnitelman ja -työkalun Google Analyticsin päälle. Mittaamisen runkona hyödynnämme REAN-mallia – Reach, Engage, Activate, Nurture. Samaa menetelmää käytämme myös myynnin ja kuluttajakäyttäymisen seurantaan sovelluksessa ja kaikissa ostoprosessin vaiheissa.


Lanseerausmediat

  • Kaikki Hesburgerin omat mediat ja ravintolat
  • TV
  • SEM
  • Radio
  • Ulkomainonta
  • Google App Install -mainonta
  • Google display network -mainonta
  • Mobiilibannerit
  • FB app install -mainonta
  • FB post boost -mainonta
  • Instagram app install -mainonta

TULOKSET
1.6.2016 ->

SOVELLUS-
LATAUKSIA

+ 4 419 904

UUSIA
BONUSKLUBILAISIA

+ 3 254 491

+ 100 % kasvu

SOVELLUKSEN
KÄYTTÖKERTOJA

+ 47 523 561

SOVELLUKSESSA
VIETETTY AIKA KESKIMÄÄRIN

4:30 min

SOVELLUKSELLA
TEHDYT TILAUKSET

+ 8 882 346

Apple App Store

NRO 1

Ruoka & Juoma -kategorian
ykkönen Suomessa

Kesäkuu–marraskuu 2016

Google Play

NRO 1

Ruoka & Juoma -kategorian
ykkönen Suomessa

Kesäkuu–marraskuu 2016

KÄYTTÄJÄARVIO KUMMASSAKIN
SOVELLUSKAUPASSA

4 tähteä

KESKIOSTOKSEN KASVU +25 %

verrattuna perinteiseen Hesburger-asiakkaan keskiostokseen

JOHTOPÄÄTÖKSET

Hampurilaisten myynti on perinteisesti hyvin analogista bisnestä. Hesburger-sovelluksella kuitenkin osoitimme, kuinka digitalisaation avulla voidaan tukea olemassa olevaa liiketoimintaa ja luoda kokonaan uusia ansaintamalleja.

Pikaruoka-alalla ravintolan sijainti ja nopea palvelu ovat tunnetusti kriittisiä menestystekijöitä. Siksi Hesburger-ravintolan tuominen suomalaisten kuluttajien taskuun oli todellinen läpimurto.

KÄYTTÄJIEN KOMMENTTEJA

”Yksi harvoista hyvin toteutetuista suomalaisista mobiilisovelluksista. En ole Hesburgerin kantis, mutta tämä sovellus saa kyllä minut asioimaan siellä useammin.”

- Käyttäjä Google Playssa

”Tää on tosi hyvä! Harvoin näkee näin siistiä ja toimivaa sovellusta.”

- Käyttäjä Google Playssa

”Olisivatpa kaikki mobiilisovellukset näin hyvin tehtyjä!”

- Käyttäjä Google Playssa

”Vihdoinkin mobiilisovellus, jossa käytetty rahasumma ja kehitys näkyvät! Todella yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Loistavaa!”

- Käyttäjä App Storessa

”Tämä toimi kuin ajatus! Sovelluksesta on aidosti hyötyä. Hyvä Hesburger!”

- Käyttäjä App Storessa

”Hesburgerin uskollisena asiakkaana odotin viimeisteltyä ja hyvää sovellusta, mutta tämä ylitti silti odotukset. Se todella säästää aikaa. Hyvää työtä!”

- Käyttäjä App Storessa

ASIAKAS

Hesburger on Pohjoismaiden suurin hampurilaisketju, jolla on 440 ravintolaa seitsemässä eri maassa.

Lataa sovellus

Lataa sovellus App Storesta Lataa sovellus Google Playstä